Forfatter Emne: Nameserver hosts  (Læst 434 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline thebreiflabb

• Newbie
  • *
Nameserver hosts
« Dato: 27-11-2011 13:36:29 »
Hei, jeg har kjøpt et domene hos gratisdns og vil gjerne opprette hosts for nameserver på mitt eget domene (ns1.mittdomene.dk, ns2.mittdomene.dk) som forklart her: http://help.godaddy.com/article/668 (for domener kjøpt hos godaddy). Hvor gjør jeg dette, er det under primær eller sekundær DNS på kontrollpanelet?

Bare si til hvis norsk ikke er til å forstå, så skriver jeg heller engelsk :-)

Offline Calzone

• Blackbriar Operative
  • Administrator
  • DNS god
  • Color for the colorblind!
    • Mine film...
Sv: Nameserver hosts
« Svar #1 Dato: 27-11-2011 13:52:24 »
Hei, jeg har kjøpt et domene hos gratisdns og vil gjerne opprette hosts for nameserver på mitt eget domene (ns1.mittdomene.dk, ns2.mittdomene.dk) som forklart her: http://help.godaddy.com/article/668 (for domener kjøpt hos godaddy). Hvor gjør jeg dette, er det under primær eller sekundær DNS på kontrollpanelet?
Uden at vide hvad det opretter hos dem, så skal der lidt mere til for at få sin egen navneserver til at virke, og det ligger lidt uden for vores område, da du så ikke bruger GratisDNS mere hvis du gør det sådan. Så det der skal gøres er at oprette to navneservere på to forskellige IP'er og få oprettet glue records på disse to (hvis du også skal hoste mittdomene.dk på samme servere. Og så skal de godkendes hos DK-Hostmaster.

Bare si til hvis norsk ikke er til å forstå, så skriver jeg heller engelsk :-)
Nu kan vi danskere normalt godt forstå både norsk og svensk (på skrift i det mindste), det er mere den anden vej den er gal.
Greetings
Calzone AKA David Webb.

Offline thebreiflabb

• Newbie
  • *
« Svar #2 Dato: 27-11-2011 14:04:03 »
Jeg er helt klar over at oppsettet og godkjennelse av nameserver osv. er noe dere ikke kan hjelpe med, men jeg trodde at registratorene av domener har ansvar for å tilby (manuelt) oppsett av diverse DNS instillinger for domener. Jeg skal selv ordne de ting med oppsett av nameserver, har server og IP's til dette klart, men for å gjøre det skal jeg først opprette ns1 og ns2 der jeg har registrert domene (slik jeg har forstått det). Så domenet mitt forblir vel "registrert hos" GratisDNS, jeg bruker bare ikke deres DNS server.

Offline Calzone

• Blackbriar Operative
  • Administrator
  • DNS god
    • Mine film...
« Svar #3 Dato: 27-11-2011 14:09:54 »
Når det kommer til .dk domain'er hvis du har din egen navneserver så er vi helt ud af det, med mindre du har flyttet betalingen her til.

Men det ændre ikke at det intet har med GratisDNS at gøre hvis du vælger at bruge dine egne navneservere. Det må du selv finde ud af, eller du kan hyre os til at gøre det.

Greetings
Calzone AKA David Webb.

Offline thebreiflabb

• Newbie
  • *
« Svar #4 Dato: 27-11-2011 17:20:28 »
Ville det blitt annerledes om jeg ville stadig brukt GratisDNS nameserver til det domene, ville du blitt glad da?

Jeg skal nok finne ut av det selv.. men du kan vel si hvor jeg kan gjøre dette uten at jeg skal kaste penger etter deg. Hvis jeg hadde kjøpt ett domene og ikke kunne velge hva for en server den skal peke på osv. er det jo ingen mening å ha et domene. Dette er også en av de ting som ejer (eller lejer) av domenet har full rett over. Det kan da ikke være lov å holde tilbake på administrasjonen av domene for kundene slik at de skal betale dere for å gjøre endringer.

Jeg spør ikke om noe annet enn hvor jeg oppretter disse hosts for NS.

Offline Calzone

• Blackbriar Operative
  • Administrator
  • DNS god
    • Mine film...
« Svar #5 Dato: 27-11-2011 18:02:17 »
Du ville have dine egne navneservere, hvis du bare vil have dem uden selv at hoste dit domain på de navneservere skal du bare oprettet A recorden som på alle andre hostnavne, vil du så også selv hoste dit eget domain skal du have glue records (det ligger uden for hvad vi tilbyder! Men du kan få hjælp til dette mod betaling.)
Greetings
Calzone AKA David Webb.